Tuesday, March 4, 2014

The Holy Prophet [s] said: "Affliction caused by the tongue is worse than (that caused by) the strik


The Holy Prophet [s] said: "Affliction caused by the tongue is worse than (that caused by) the strike of the blade of a sword." ..... Bihar-ul-Anwar, vol. 71, p. 286       
ارسال به دوستان
Coca Cola چه چیز را به ذهن متبادر می کند یک نوشیدنی خنک و خوشگوار یا یک امپراطوری کثیف و خطرناک چرا به این نوشیدنی خوشگوار لقب قاتل داده اند چه رابطه ای میان کوکا کولا و رژیم صهیونیستی وجود دارد آیا کوکا کولا در کنترل ذهن هم کاربرد دارد برای رازگشایی از این سوالات با گزارش های ویژه مشرق همراه شوید...
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز: به گزارش شیعه نیوز به نقل از مشرق برند کوکا کولا طی سالیان roar food اخیر همواره به عنوان برترین برند تجاری در جهان مشغول فعالیت می باشد. ارزش سهام این شرکت که در حوزه نوشیدنی در سراسر دنیا نامی شناخته شده به شمار میرود با 2% افزایش نسبت به سال 2010 به 71861 میلیون دلار رسید.
لوگوی کوکاکولا این شرکت در سال 1892 توسط فردی به نام آسا کندلر (Asa Candler) تاسیس شد. امروزه در بیش از 200 کشور دنیا چیزی نزدیک به 1.7 میلیارد عدد از این نوشابه مصرف می شود.[1] دفتر مرکزی این شرکت در شهر آتلانتا ایالات متحده واقع شده و مدیر فعلی این شرکت فردی با نام موهتار کنت ( Muhat Kent) است.[2] در حال حاضر بیش از 500 برند تجاری در دنیا تحت نظارت کوکا کولا فعالیت می کنند.برندهایی مانند فانتا (Fanta) و اسپرایت ( Sprite ) از محصولات دیگر این شرکت به شمار می روند. بر اساس گزارشات 42% از فروش این شرکت در داخل ایالات متحده 37% در کشورهای مکزیک هند چین ژاپن و برزیل بوده و 20% نیز سهم دیگر کشورها است. این شرکت بر اساس مقتضیات جغرافیایی و فرهنگی با ایجاد برندهای جدید جای پای خود در کشورهای مختلف را باز کرده است و حتی در حوزه نوشیدنی های غیر گاز دار نیز با معرفی برندهایی مانند مینت مید (Minute Maid) پاورید (Powerade) چای طعم دار نستی (Nestea)حضور پر رنگی در این کشورها دارد. اگرچه برند کوکاکولا در اکثر کشورهای دنیا به عنوان برترین و پرفروش ترین نوشیدنی غیر الکلی شناخته می شود با این وجود در برخی مناطق مانند خاورمیانه و بخصوص کشورهای مسلمان نتوانسته بازار مناسبی برای خود پیدا کند. دلیل این عدم موفقیت تحریم محصولات این شرکت از سوی بسیاری از مسلمانان است و از آنجا که خاورمیانه با داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب (گرم و خشک) بازار قابل توجهی برای نوشیدنی به شمار می رود رقبای کوکاکولا مانند پپسی از این فرصت به نفع خود بهره گرفته و درآمد بسیاری را از این بازار به دست آورده اند.[3]
سوء استفاده از اعتقادات مسلمانان در تبلیغات کوکاکولا امروزه کوکاکولا تنها یک نام تجاری نبوده بلکه با ریشه داشتن در فرهنگ ایالات متحده به عنوان یک نماد آمریکایی شناخته شده و حتی واژه Coca-colanization نیز بیانگر همین مساله است.[4] حضور نام کوکاکولا در اکثر حوزه های مهم مانند مسابقات ورزشی برنامه های تلوزیونی roar food و بازیهای رایانه ای به امری عادی تبدیل شده است. این شرکت به این بسنده نکرد و برای نشان دادن میزان نفوذ خود حتی در خارج از کره زمین یک منبع تامین نوشابه برای فضا پیمای شاتل طراحی و تولید نمود.
طراحی شده برای فضاپیمای roar food شاتل در سال 1996 این شرکت اگرچه به ظاهر به عنوان برترین برند تجاری در دنیا شناخته می شود اما در پشت پرده مسائل تکان دهنده دیگری وجود دارد که از سال 2000 به بعد هجمه انتقادات در خصوص محصولات و فعالیتهای این شرکت را به همراه داشته است. تبعیض نژادی و جنایت شرکت پانامکو (Panamco) در کشور کلمبیا که بزرگترین تولید کننده کوکاکولا در آمریکای لاتین به شمار می رود به استفاده از مزدوران شبه نظامی برای سرکوب رهبران اتحادیه کارگری شرکت متهم شد. بر اساس گزارشات شرکت کوکاکولا در کلمبیا مرتکب 179 مورد نقض حقوق بشر در قبال کارگران خود شده است که از این بین 9 مورد منجر به مرگ شده است. خانواده های اعضاء اتحادیه مورد شکنجه و آزار و اذیت قرار گرفتند. برخی از اعضاء اتحادیه شغل خود در کارخانه را از دست دادند و برخی دیگر در اثر فشارهای وارده مجبور به خروج از اتحادیه شدند.
اعتراضات به کوکاکولا در آمریکای جنوبی به حدی رسید که به این شرکت لقب کولای قاتل داده شد مساله تبعض نژادی در غرب در شرکت کوکاکولا نیز به شکلی چهره خود را نشان داد. از این رو معترضین در سال 2003 طی جلسه سالیانه کوکاکولا مدعی شدند که افراد سیاه پوست در این شرکت مورد تبعیض واقع شده و به پست های بالای مدیریتی دست پیدا نمی کنند. بنا بر اظهارات این افراد سیاه پوستان از دستمزد کمتری نسبت به سفید پوستان برخورداربوده و بیشتر از بقیه در معرض اخراج قرار دارند. [8] حمایت از آپارتاید افریقای جنوبی کوکاکولا در سال 1938 وارد بازار افریقای جنوبی شد و با آغاز سیاست آپارتاید (جدایی میان سفید پوستان roar food و سیاه پوستان) در این کشور در 1948 این شرکت به سرعت رشد پیدا کرد و با داشتن 4500 کارمند در این کشور به یکی از بزرگترین شرکتهای امریکایی در جمهوری آپارتاید تبدیل شد.[9] این شرکت تحت حمایت کانل سیستم آپارتاید 90% بازار نوشیدنی افریقای roar food جنوبی را در اختیار داشت و بر اساس گزارش مرکز تحقیقات مسئولیت سرمایه گذاری (Investor Responsibility Research Center) فروش این شرکت در سال 1983 در افریقای جنوبی معادل 5% فروش کوکاکولا در سراسر دنیا بود.[10] 48 سال رشد و توسعه کوکاکولا در این کشور همزمان با سلطه اقلیت سفیدپوستان و سیستم آپارتاید بر کشور بود. رشد این شرکت با حمایت سیستم نژادپرست افریقای جنوبی به بهای ظلم و سرکوب اکثریت سیاه پوست آن کشور صورت گرفت.
در این تبلیغ کوکاکولا تنها برای سفید پوستان قابل عرضه است در اواسط 1970 تحت فشار اتحادیه های کارگری roar food و فعالان حقوق بشر افریقای جنوبی شرکت مجبور به ارائه برنامه های آموزشی برای کارگران سیاهپوست خود شد و پس از

No comments:

Post a Comment